Peanut

Please check for ‘Peanut’ allergy first:)

https://www.mdedge.com/clinicianreviews/article/72346/immunology/peanut-allergy-awareness

(Peanut Allergy Awareness)

Summertime my parent’s house in India we usually buy the big bag of peanuts and use it according to the recipe. This was the favourite activity for kids. We used to sit over the swing and eat peanuts.
Some of us give little push to the swing, with the breeze of fresh air we had lot of fun:)
According to Encyclopaedia Britannica Peanut, (Arachis hypogaea), “also called groundnut, earthnut, or goober, legume of the pea family (Fabaceae) in Hindi ‘MOONGPHALI’, grown for its edible seeds. Native to tropical South America, the peanut was at an early time introduced to the Old World tropics. The seeds are a nutritionally dense food, rich in protein and fat. Despite its several common names, the peanut is not a true nut. As with other legumes, the plant adds nitrogen to the soil by means of nitrogen-fixing bacteria and is thus particularly valuable as a soil-enriching crop”.
Peanut plant takes approximately 120 to 150 days to produce the crop after sowing its seed.
Health Benefits of Peanuts, Peanuts are rich in energy, it has monounsaturated fatty acids (MUFA), especially oleic acid. MUFA helps lower LDL or “bad cholesterol” and increases HDL or “good cholesterol” level in the blood. Research studies shows that the Mediterranean diet which is rich in monounsaturated fatty acids help prevent coronary artery disease and stroke risk by favouring healthy serum lipid profile.
Peanuts reduce the risk of stomach cancer.
Peanuts are an excellent source of resveratrol, antioxidant. Resveratrol has been found to have a protective function against cancers, heart disease, degenerative nerve disease, Alzheimer’s disease, and viral/fungal infections.

Peanut kernels are a good source of dietary protein; compose fine quality amino acids that are essential for growth and development.

The video is form the villagers were harvesting groundnuts. They made fresh groundnut masala and shared with everybody.
First boiled the peanuts with turmeric, salt, then add onion, tomato, carrots, cucumber, cabbage, sprinkles puffed rice. For sour taste add lemon juice. Again sprinkle coriander/mint leaves and little bit lemon juice.

This is healthy, but check if you have the ‘PEANUT ALLERGY’ You cannot eat this.

पहले ‘मूंगफली’ एलर्जी की जांच करें 🙂

https://www.mdedge.com/clinicianreviews/article/72346/immunology/peanut-allergy-awareness
(मूंगफली एलर्जी जागरूकता)

भारत में मेरे माता-पिता के घर का ग्रीष्मकाल हम आमतौर पर मूंगफली का बड़ा बैग खरीदते हैं और नुस्खा के अनुसार इसका इस्तेमाल करते हैं। यह बच्चों के लिए पसंदीदा गतिविधि थी। हम स्विंग पर बैठते थे और मूंगफली खाते थे।
हम में से कुछ स्विंग को थोड़ा धक्का देते हैं, ताजा हवा की हवा के साथ हमें बहुत मज़ा आया :)
एनसाइक्लोपीडिया ब्रिटानिका मूंगफली के अनुसार, (अरचिस हाइपोगिया), “मूंगफली, मूंगफली, या गोबर, जिसे मूँगफली ‘में मटर परिवार (फैबेशे) का फल भी कहा जाता है, जो इसके खाद्य बीज के लिए उगाया जाता है। उष्णकटिबंधीय दक्षिण अमेरिका के मूल निवासी, मूंगफली शुरुआती समय में ओल्ड वर्ल्ड उष्णकटिबंधीय के साथ पेश किया गया। बीज एक पौष्टिक रूप से घने भोजन हैं, जो प्रोटीन और वसा में समृद्ध हैं। इसके कई आम नामों के बावजूद मूंगफली एक असली अखरोट नहीं है। अन्य फलियों के साथ, पौधे नाइट्रोजन को जोड़ता है नाइट्रोजन-फिक्सिंग बैक्टीरिया के माध्यम से मिट्टी और इस प्रकार मिट्टी समृद्ध फसल के रूप में विशेष रूप से मूल्यवान है “।
मूंगफली के पौधे को बीज बोने के बाद फसल का उत्पादन करने के लिए लगभग 120 से 150 दिन लगते हैं।
मूंगफली के स्वास्थ्य लाभ, मूंगफली ऊर्जा में समृद्ध हैं, इसमें मोनोसंसैचुरेटेड फैटी एसिड (एमयूएफए), विशेष रूप से ओलेइक एसिड है। एमयूएफए एलडीएल या “खराब कोलेस्ट्रॉल” को कम करने में मदद करता है और रक्त में एचडीएल या “अच्छा कोलेस्ट्रॉल” स्तर बढ़ाता है। शोध अध्ययन से पता चलता है कि भूमध्यसागरीय आहार जो मोनोअनसैचुरेटेड फैटी एसिड में समृद्ध है, स्वस्थ सीरम लिपिड प्रोफाइल के पक्ष में कोरोनरी धमनी रोग और स्ट्रोक जोखिम को रोकने में मदद करता है
मूंगफली पेट के कैंसर के खतरे को कम करती है।
मूंगफली resveratrol, एंटीऑक्सीडेंट का एक उत्कृष्ट स्रोत हैं। Resveratrol कैंसर, हृदय रोग, degenerative तंत्रिका रोग, अल्जाइमर रोग, और वायरल / कवक संक्रमण के खिलाफ एक सुरक्षात्मक कार्य पाया गया है।

मूंगफली के कर्नल आहार प्रोटीन का एक अच्छा स्रोत हैं; विकास और विकास के लिए आवश्यक अच्छी गुणवत्ता वाले एमिनो एसिड लिखें।

वीडियो रूप है ग्रामीणों मूंगफली कटाई कर रहे थे। उन्होंने ताजा मूंगफली मसाला बनाया और सभी के साथ साझा किया।
पहले मूंगफली, नमक के साथ मूंगफली उबला, फिर प्याज, टमाटर, गाजर, ककड़ी, गोभी, छिड़काव चावल छिड़कें। खट्टा स्वाद के लिए नींबू का रस जोड़ें। फिर धनिया / टकसाल के पत्तों और थोड़ा नींबू का रस छिड़कें।

यह स्वस्थ है, लेकिन जांच करें कि क्या आपके पास ‘पीनट ऑलर्जी’ है, आप इसे नहीं खा सकते हैं।

https://www.nutrition-and-you.com/peanuts.html

 

 

https://www.britannica.com/plant/peanut

 

Author: Babl

Royal India- History of King royal India. We love to learn and write about India with a rich history.

2 thoughts on “Peanut”

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